5 augustus 2021

DoodKonijn

Politiek Incorrect

The Rover

Zeer kunstzinnig en sfeervol, maar dat maakt op zich nog geen boeiende film

Tien jaar na de instorting van de wereldwijde economie is AustraliĆ« een bar land geworden waar weinig tot geen autoriteit meer aanwezig is. In deze woestenij vinden we voormalig soldaat Eric (Guy PIerce) terug die onderweg naar “ergens” met zijn auto stopt bij een lokale bar om even uit te rusten en wat te drinken. Tijdens zijn stop komen drie criminelen voorbij wiens truck vast komt te zitten na een crash en dan maar besluiten om verder te gaan met Eric’s auto. Natuurlijk laat Eric het hier niet bij zitten, hij besluit om hun truck te nemen en nadat hij deze terug vrij gekregen heeft zet hij de achtervolging in.

Op dat moment skippen we naar Rey, de broer van een van de criminelen die bij een overval gewond is geraakt en door hen achtergelaten werd. Ondanks zijn wonde slaagt hij erin om een Hummer te stelen en zijn weg te vervolgen in de hoop zijn kompanen in te halen. Wanneer hij enige tijd later hun truck ziet staan denkt hij hierin geslaagd te zijn maar groot is zijn verrassing wanneer blijkt dat Eric met de truck op stap is. Eric besluit om Rey te verzorgen en samen met hem de achtervolging verder te zetten in de hoop alsnog zijn eigen wagen terug te krijgen…

The Rover is een broeierige thriller die niet zo makkelijk in een hokje geplaatst kan worden. Je zou naar de film kunnen refereren als een buddy-movie behalve dan dat de twee hoofdpersonages allesbehalve vrienden zijn. Daarnaast is het ook niet zo dat er echt veel actie aanwezig is, en de dialogen zijn ook nu niet echt wereldschokkend. Wat de film echter wel heeft is een constant dreigende sfeer en waanzinnig mooie beelden die doen vermoeden dat we ons in een tijd bevinden nadat de Apocalyps gepasseerd is en we in de hel beland zijn. Behalve dan dat er geen alomvattend vuur aanwezig is.

Je zou kunnen denken dat we zwaar onder de indruk zijn van The Rover, maar ondanks zeer goed acteerwerk van zowel Pearce als Pattinson zijn we dat echter niet. Ja, de sfeer zit goed, maar net zoals met zovele kunstzinnige films is er weinig mogelijkheid om geen mening te hebben en die mening is meestal dan ook nogal uitgesproken. We kunnen ons zonder probleem indenken dat er mensen zijn die The Rover een schitterend eind-van-de-wereld testament vinden dat perfect aansluit bij de huidige tijden en waar we mogelijk naartoe gaan met de slabakkende economie vanwege de deprimerende sfeer en het nogal nihilistische einde. Wijzelf vonden de film echter vooral saai.

The Rover is een nogal kunstzinnig Apocalyptisch verhaal met een nihilistisch einde dat zeker geen groot publiek zal aanspreken. Zoals zo vaak met dit genre van films zullen er mensen zijn die laaiend enthousiast worden, terwijl een grote meerderheid van kijkers geen idee hebben wat er nu zo fantastisch is aan dit verhaal. Een gulden middenweg lijkt geen optie. Zelf zijn we onder de indruk van de beelden en de sfeerzetting, maar van een film verwachten we toch wel meer dan wat mooie broeierige plaatjes.