The Possession

Clyde is een succesvolle basketbal coach die echter door het najagen van zijn carriere zijn gezinsleven min of meer verwaarloosde met een scheiding als gevolg. Clyde heeft nog steeds gevoelens voor zijn ex, maar probeert haar te respecteren en er vooral te zijn voor zijn dochters.

Tijdens een garageverkoop die Clyde bezoekt met zijn dochters Em en Hannah om wat spulletjes te vinden voor zijn nieuwe huis wordt Em aangetrokken door een mysterieus houten kistje. Omdat Clyde maar al te graag zijn dochters wil plezieren mag Em het mee naar huis nemen, maar al gauw nadat Em erin geslaagd is om het kistje te openen begint ze vreemd gedrag te vertonen. Clyde besluit wat meer onderzoek te doen naar de kist en komt erachter dat dit een zogenaamde “dibbuk box” is, een kist die volgens het Joodse geloof een geeft bevat die bezit neemt van degene die de kist opent…

Sam Raimi als producer is altijd een goed voorteken voor een horrorfilm en ondanks dat dit geen R-rated film is slaagt The Possession er toch in om boven de middelmaat uit te stijgen in zijn genre. we hebben al duizenden film gezien over exorcismes, maar dat het perspectief van het katholieke geloof eens niet gebruikt wordt geeft de film een origineel invalspunt en dat de uitwerking ook nog eens deftig is doet ons dan ook veel plezier.

De film is niet al te gruwelijk, maar de spanning is wel degelijk aanwezig en dit vooral dankzij het superbe gebruik van geluid gecombineerd met een goede opzet van de scenes en een verhaallijn die je op een geloofwaardige manier meeneemt. De acteerprestaties zijn ook deftig en waar Kyra Sedgwick en Jeffrey Dean Morgan geloofwaardig overkomen als een recent gescheiden koppel moeten we vooral zeggen dat Natasha Calis als de bezeten Em een memorabele indruk achterlaat.

The Possession is zeker niet een van de beste horrorfilms die we ooit gezien hebben, maar het is een zeer verdienstelijke film die alle juiste vakjes aantikt en kundig gepresenteerd wordt zonder dat men ergens de bal laat vallen.